چگونه بارکد را بخوانیم؟

شاید با دیدن بارکدها روی کالا با خود بگویید که درک آن چقدر پیچیده و سخت است اما با کمی تحقیق به راحتی می‌توانید نحوه خواندن بارکد را یاد بگیرید.

ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که بارکد چیست؟ وجود بارکد برای کالا موجب می شود که بتوان به راحتی کالاهای تولیدی مشابه را از یکدیگر جدا کرد. بارکدها منحصر به فرد هستند و با استفاده از دستگاه بارکد خوان به راحتی و در کمترین زمان ممکن می توان اطلاعات آن را دریافت نمود. 

طبق استاندارد مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات نحوه خواندن بارکد به صورت زیر می‌باشد:

  • سه رقم اولی که در سمت چپ قرار دارد کد کشور را نشان می‌دهد
  • پنج رقم بعدی کد شرکت سازنده است
  • چهار رقم بعد از کد شرکت سازنده، کد کالای تولید شده می‌باشد
  • رقم آخر هم کد کنترل است که کامپیوتر صحت کد را بررسی می‌کند.

بارکد خوان چیست؟

برای اینکه اطلاعات محصولات را دریافت کنیم و یا بارکد روی محصولات را بخوانیم باید از دستگاهی به نام بارکد خوان استفاده کنیم. دستگاه بارکد خوان نور قرمز را روی بارکد می‌تاباند و پس از دریافت تابش نوری که بازتاب می‌شود اطلاعات محصول نمایش داده می‌شود.
از بخش های اصلی دستگا بارکد خوان میتواند به حسگر، رمز گشا و سیستم روشنایی آن اشاره کنیم. انواع بارکد خوان در بازار موجود است که هرکدام از آنها با توجه به ظاهر و ویژگی های دیگری که دارند در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

انواع بارکد خوان 

 

بارکد خوان رومیزی و ثابت: این نوع بارکد خوان ها به کامپیوتر متصل هستند و پس از اسکن کد محصول، اطلاعات آن را به کامپیوتر منتقل می‌کنند و اطلاعات روی مانیتور به نمایش گذاشته می‌شود. این دستگاه برای اسکن بارکد نیاز به هیچ نرم افزاری ندارد و همین موضوع آن را از دیگر دستگاه‌ها متمایز می‌کند.


بارکد خوان سیار دسته ای: این نوع بارکد خوان ها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که اطلاعات ذخیر شده به صورت لحظه ای لازم نباشد زیرا بارکد خوان سیار یا سیمی دارای حافظه‌ی ذخیره سازی است و اطلاعات اسکن شده را ذخیره می‌کند.


بارکد خوان بی‌سیم: بارکد خوان سیار بی‌سیم: این نوع بارکد خوان هم مانند بارکد خوان دسته ای اطلاعات را در خود ذخیره کرده و سپس به کامپیوتر منتقل می کند. این بارکد خوان کلید کوچک برای وارد کردن داده دارد و جهت انتقال اطلاعات ذخیره شده از یک پایه استفاده می شود.


بارکد خوان نوری: این نوع بارکد خوان بارکد را اسکن می کند و اطلاعات را تجزیه و تحلیل می کند و سپس خروجی آن اطلاعات محصول است. این دستگاه دارای یک منبع نورانی، لنز، مبدل امواج نورانی به الکتریکی و همچنین رمزگشا می‌باشد.

مطالب مرتبط

آیا ارائه خدمات تلفنی و مشاوره ای ایران‌کد رایگان است؟

همانطور که می‌دانید ممکن است برای مشتریان در هنگام ثبت نام و یا استفاده از بارکد های داخلی و خارجی سوالات متعددی پیش بیاید از همین جهت سیب سامانه خدمات تلفنی و آنلاین را به مشتریان

چگونه بارکد را بخوانیم؟

شاید با دیدن بارکدها روی کالا با خود بگویید که درک آن چقدر پیچیده و سخت است اما با کمی تحقیق به راحتی می‌توانید نحوه خواندن بارکد را یاد بگیرید.برای اینکه اطلاعات محصولات را دریافت

مدارک لازم جهت ثبت نام در ایران کد

همانطور که ذکر شد یکی از مدارکی که برای عضویت در ایران کد لازم است مجوز فعالیت می‌باشد؛ برای مثال شخص باید تصویر پروانه بهره‌برداری، پروانه جهاد کشاورزی، جواز تأسیس، جواز کسب و موا

آخرین مطالب