آیا کاربردهای کد شناسایی مکان (GLN) را می‌دانید؟

در بسیاری از موارد، به‌منظور مدیریت بهتر زنجیره‌های تأمین و تقاضا، لازم است مکان فیزیکی طرفین تجاری، موقعیت محموله‌ها در مسیر حمل‌ونقل، آدرس فایل‌ها در فضای مجازی یا محل قرارگیری محصولات در قفسه‌های انبار، شناسایی‌شده و در سیستم‌های اطلاعاتی ثبت و اطلاع‌رسانی شود. در سیستم‌های مبتنی بر استانداردهای GS1، این کار به کمک یکی از مهم‌ترین کلیدهای شناسایی GS1 به‌ نام شماره جهانی مکان (GLN) انجام می‌شود. درواقع از کدهای GLN برای شناسایی هر نوع از موقعیت‌های مختلف در زنجیره تأمین (موقعیت‌های فیزیکی، دیجیتالی، عملیاتی یا حقوقی) که لازم است به‌صورت یکتا  در سراسر دنیا شناسایی شوند، استفاده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های کد   GLN این است که فرقی ندارد بزرگی سازمان یا پیچیدگی سیستم‌های کاری شما چقدر باشد. اگر شما مالک یک کارگاه تولیدی کوچک یا یک مغازه زیر پله‌ای هستید که هنوز از سیستم‌های IT استفاده نکرده‌اید یا اگر سازمانی با صدها شعبه در ایران و سراسر دنیا را مدیریت می‌کنید که با چندین سیستم رایانه‌ای مختلف در ارتباط است، می‌توانید با استفاده از کدهای GLN، فرایندهای مختلف در ارتباطات تجاری خود مانند کنترل موجودی، ارسال و دریافت بار، حمل‌ونقل و لجستیک، ارتباط با تأمین‌کنندگان مواد اولیه و غیره را بهتر و ساده‌تر و دقیق‌تر مدیریت کنید.

  1. معرفی ساختار کد GLN

یکی از اصلی‌ترین استاندارد‌های GS1، استاندارد شناسایی (Identification) است. با استفاده از این استاندارد تمامی موجودیت‌های زنجیره‌تامین به‌صورت منحصربه‌فرد و یکتا در سرتاسر زنجیره‌تامین شناسایی می‌شود.

به‌عبارت‌دیگر یعنی تمامی اعضای GS1 باید از این استاندارد برای شناسایی منحصربه‌فرد محصولات، بسته‌ها و پالت‌های خود استفاده کنند. همچنین اعضای زنجیره‌تامین و مکان‌های مرتبط با آن‌ها نیز در سرتاسر زنجیره‌تامین شناسایی می‌شود. این شناسایی‌ها توسط کلید‌های شناسایی (Identification Keys) صورت می‌گیرد. کد GLN یک کلید شناسایی ۱۳ رقمی است که ساختار و قالب صحیح آن به شرح زیر است:

این ساختار شامل پیش‌شماره شرکتی، مرجع مکان و رقم کنترلی است. شماره مرجع مکان معمولاً از یک تا شش رقم تشکیل‌شده است. ساده‌ترین راه برای مرجع کالا تخصیص متوالی یا پیاپی است به‌صورت ۰۰۰, ۰۰۱, ۰۰۲, ۰۰۳ و

با استفاده از این کلید شناسایی شرکای تجاری می‌توانند به اطلاعاتی همچون آدرس شرکت، کد اقتصادی، شماره ثبت، کد پستی، شماره‌حساب بانکی و غیره در بانک اطلاعاتی مشترک، دسترسی پیدا کنند.

 

مرجع محل GS1 پیش‌شماره شرکتی

رقم چک

GS1 Company Prefix Location Reference

Check Digit

N1 N2 N3 N4 N5 N6 N7 N8 N9 N10 N11 N12

N13

 

  1. چرا GLN ؟

GLN یک شماره جهانی منحصربه‌فرد است که می‌تواند برای دسترسی به داده‌های اصلی درباره یک محل استفاده شود.

GLNs برای بهبود کارایی ارتباط با شرکای تجاری طراحی‌شده‌اند. آن‌ها شناسایی می‌کنند:

  • مکان‌های فیزیکیمانند یک اتاق خاص در یک ساختمان، انبار، دروازه انبار و نقاط تحویل
  • مکان‌های عملیاتیمانند صندوق‌های پستی EDI، بخش اداری قابل دریافت. یا کد محصول الکترونیکی / شناسایی فرکانس رادیویی (EPC / RFID) نقطه خواندن
  • نهاد یا سازمان حقوقیمانند شرکت‌هایی که در زنجیره‌تامین ذینفع هستند ازجمله تأمین‌کنندگان، مشتریان، شرکت‌های خدمات مالی، بیمارستان‌ها و حمل‌ونقل و غیره
  • بازیابی اطلاعات از پایگاه‌های داده:
  • بخش‌های بیمارستان برای تحویل تجهیزات پزشکی

  • نقطه تحویل / آدرس برای حمل‌ونقل زنجیره‌ تامین

  • مکان‌های فردی یک شرکت (مرکز تولید، انبار، دفتر مرکزی)

  • اطلاعات حساب بانکی

  • ارائه‌دهنده اطلاعات در شبکه همگام‌سازی داده‌ها

 شماره مکان جهانی می‌تواند توسط شرکت‌ها مورداستفاده قرار گیرد تا مکان‌های آن‌ها را شناسایی کند و به آن‌ها انعطاف‌پذیری کامل برای شناسایی هر نوع یا سطح محل موردنیاز را بدهد.

مطالب مرتبط

دریافت کد مکان (GLN) توسط مرکز GS1 ایران

Gln برای شناسایی هر نوع از موقعیتهای مختلف در زنجیره تأمین که الزام است به صورت یکتا در سراسر دنیا شناسایی شوند، استفاده میشود.

آیا کاربردهای کد شناسایی مکان (GLN) را می‌دانید؟

مکان فیزیکی طرفین تجاری، موقعیت محموله‌ها در مسیر حمل‌ونقل، آدرس فایل‌ها در فضای مجازی یا محل قرارگیری محصولات در قفسه‌های انبار، شناسایی‌شده و در سیستم‌های اطلاعاتی ثبت و اطلاع‌رس

آخرین مطالب